wtorek, 14 lipca 2015

Ciasto waniliowe



Ostatnio z okazji rocznicy ślubu rodziców nie chciałam piec tortu tylko coś innego, coś do kawy i coś pysznego. 'Poszłam' po inspiracje na stronę Moje Wypieki i znalazłam to czego szukałam. Szwedzkie ciasto waniliowe okazało się strzałem w dziesiątkę! Jest pyszne, mocno waniliowe, wilgotne i przede wszystkim szybkie. Wiem, że będę często robiła to ciasto!

Składniki na ciasto:
  • 3 jajka
  • 180 g drobnego cukru do wypieków
  • 130 g mąki pszennej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 ml wrzącej wody
Wykonanie:

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, przesiać, odłożyć.
W misie miksera ubić jajka (w całości) z cukrem na jasną, puszystą masę. Jajka powinny nawet potroić swoją objętość. Mąkę z proszkiem dodać do masy jajecznej, wymieszać delikatnie szpatułką. Dodać wrzącą wodę, delikatnie wymieszać.
Formę o średnicy 20 cm wyłożyć papierem do pieczenia (samo dno). Masę przelać do formy, wyrównać. Ja piekłam w formie o średnicy 18 cm.
Piec w temperaturze 175ºC przez około 40 minut, do tzw. suchego patyczka. Ciasto wystudzić w lekko uchylonym piekarniku. Następnie wyjąć na blat, wystudzić. Przekroić wzdłuż na 2 części.

Sos waniliowy:
  • 125 g masła
  • 4 łyżki cukru z wanilią
  • 100 ml mleka
Wykonanie:

Wszystkie składniki na sos zagotować w garnuszku. Gotować około 10 minut (lub minimalnie dłużej) do lekkiego zgęstnienia sosu. Sos schłodzić w lodówce, by zgęstniał bardziej.
Dolną część ciasta położyć na paterze, wylać na nią sos. Przykryć drugą częścią. Oprószyć pudrem.
Ciasto można podawać z bitą śmietaną, owocami lub lodami.
 W oryginale ciasto poleca się kroić jeszcze ciepłe i przekładać ciepłym sosem. Tak też zrobiłam i ja. Sos wtedy głębiej wsiąka w ciasto przez co jest wilgotniejsze.
Dodatkowo dodałam cukier wanilinowy, żeby podkręcić jeszcze smak waniliowy. 

Smacznego!:)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz