wtorek, 28 kwietnia 2015

Tort monte



Ostatnio robiłam tort z okazji naszej rocznicy ślubu. Chciałam żeby tort był taki nasz, z kremem o smaku, który lubimy obydwoje mocno. Postanowiłam wymyślić jakiś krem. Szybko przyszły mi do głowy serki monte, które uwielbiamy z mężem. W lodówce miałam mascarpone więc pomysł na krem szybko powstał, a później poszło już z górki. Przepis na biszkopt oczywiście 'rzucany' wzięłam ze strony 'Moje Wypieki'. Wierzch miał być z czekolady plastycznej ale coś mi nie wychodziło także zrobiłam ganache i dekoracje z masy z pianek z marshmallows. Wszystko razem wyszło obłędne! Zrobiłam tort o średnicy 24 cm i na 6 osób po podaniu została ćwiartka...




BISZKOPT

Składniki:


  • 5 jajek
  • 3/4 szklanki drobnego cukru do wypieków
  • 2/3 szklanki mąki pszennej tortowej
  • 1/3 szklanki kakao
Wykonanie:

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mąkę i kakao wymieszać i przesiać.

Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę (uważając, by ich nie 'przebić'). Pod koniec ubijania dodawać partiami cukier, łyżka po łyżce, ubijając po każdym dodaniu. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Do masy jajecznej wsypać przesianą mąkę. Delikatnie wymieszać do przy pomocy szpatułki lub rózgi kuchennej, by składniki się połączyły.
Tortownicę o średnicy 23-24 cm wyłożyć papierem do pieczenia (samo dno), nie smarować boków. Delikatnie przełożyć ciasto, wyrównać. Piec w temperaturze 160 - 170ºC przez około 35 - 40 minut lub do tzw. suchego patyczka. 
Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 30 - 40 cm upuścić je (w formie) na podłogę, wystudzić w temperaturze pokojowej.

KREM



Składniki:
  • 2 4-paki w 100 g kubeczku
  • opakowanie serka mascarpone 
  • 1 łyżeczka żelatyny
Wykonanie:

Serek mascarpone zmiksować i dodawać kolejno serki monte. 
Ja dodałam dla pewności żelatynę chociaż krem i tak nie był rzadki. Łyżeczkę żelatyny zalać wodą (tylko do pokrycia żelatyny) i odstawić do napęcznienia ok. 10 min. Następnie w kąpieli wodnej (ja wstawiam kubek z żelatyną do gorącej wody) rozpuścić żelatynę i dodać do kremu miksując, żeby nie powstały grudki. Można najpierw do żelatyny dodać łyżeczkę kremu, wymieszać i dopiero dodać do reszty kremu.
Wszystko zależy od indywidualnych smaków. Można dodać więcej mascarpone itp. 

PONCZ

Składniki:
  • szklanka wody 
  • sok z cytryny wedle uznania bądź aromat cytrynowy
Wykonanie:

Wymieszać.

GANACHE

Składniki:
  • 1 szklanka śmietany kremówki (250 ml)
  • 200 g czekolady gorzkiej
Wykonanie:

Śmietankę zagotować. Podczas gotowania pilnować żeby się nie przypaliła. Czekoladę połamać  i zalać gorącą śmietanką. Poczekać chwilę po czym wymieszać do rozpuszczenia czekolady, odstawić do wystudzenia i wstawić do lodówki do ochłodzenia. Następnie zmiksować na gładką masę. 
Można używać jako masy, do obłożenia tortów i jako dodatek do wszelakich deserów. Co i jak kto lubi:)


WYKONANIE TORTU

Biszkopt przekroić na 3 blaty. Ułożyć pierwszy blat, nasączyć 1/3 ponczu, wyłożyć połowę kremu. Następnie położyć kolejny blat, nasączyć 1/3 ponczu i wyłożyć resztę kremu. Ułożyć ostatni blat, nasączyć i wstawić do lodówki do schłodzenia kremu ok. 2 godzin. Przygotować ganache. Obłożyć boki tortu oraz wierzch przygotowaną masą. Dekorować według uznania.

Smacznego!:)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz